Cei care locuiesc, învață sau lucrează în Măgurele vor beneficia, din ianuarie 2019, de transport public modern și sigur, atât spre și dinspre București, cât și între localitățile din Ilfov. Microbuzele care circulă în regim de maxi – taxi pe traseele ce leagă Capitala de județul Ilfov sau pe cele dintre localitățile ilfovene  – și care, în cele mai multe cazuri, nu respectă condițiile necesare unui transport sigur și decent –  vor mai rămâne în trafic doar până la 31 decembrie 2018.

De la această dată, transportul public de călători va fi asigurat doar cu autobuze, fie că va fi vorba despre mașini ale Societății de Transport București (STB), fie că va fi vorba despre operatori privați.

Regulile au fost stabilite la finele lunii octombrie, în urma discuțiilor purtate de reprezentanții Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov cu cei ai Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) care și-au suspendat activitatea, pentru câteva zile, după ce au acuzat autoritățile locale că încurajează și încearcă să instituie monopolul Societății de Transport București – STB SA, în toată regiunea București – Ilfov.

Doar autobuze pentru transport public și sistem integrat de taxare

Ca urmare a negocierilor, transportatorii privați s-au reîntors pe traseele din Ilfov, unde vor rămâne să opereze cu microbuze, în regim de maxi-taxi, doar până la 31 decembrie 2018. După această dată, firmele de transport vor mai primi licențe doar dacă vor utiliza autobuze la standarde europene, după modelul celor impuse deja STB.

În plus, tipul de taxare va fi unic atât în cazul companiei publice de transport, cât și în cazul operatorilor privați. Cu alte cuvinte, odată cu implementarea sistemului de taxare integrat, cetățenii vor putea circula cu un card unic, atât în autobuzele STB, cât și în acelea ale operatorilor privați.

În acest fel, de la 1 ianuarie 2019, Programul Integrat de Transport Public de Călători pentru Regiunea București – Ilfov, parte a Planului de Mobilitate Urbană 2016 – 2030, devine realitate.

Programul este derulat prin Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (structură de cooperare a autorităților publice locale din regiunea București – Ilfov, cu personalitate juridică de drept privat și statut de utilitate publică), care poate începe procedura de contractare a operatorului intern regional, pe o perioadă de 10 ani, în conformitate cu prevederile Regulamentului 1370/2007.

Contractul va acoperi nu doar serviciile prestate cu autobuze, tramvaie și troleibuze pe teritoriul administrativ al Municipiului București, ci și serviciile prestate cu autobuze pe o parte din traseele județului Ilfov, conform Programului Integrat de Transport Public de Călători 2018, ce va reprezenta obligația de serviciu public pentru operatori.

Linii STB, în activitate din decembrie

Serviciul de transport public este un serviciu de interes economic general, reprezentând baza mobilității și a accesului la facilitățile urbane, a accesibilității la servicii sociale și de sănătate pentru toți locuitorii orașului. Un serviciu de transport public modern, viabil, eficient și sigur este extrem de important pentru toți ilfovenii, este extrem de important pentru Măgurele, ținând cont, în primul rând, de ritmul accelerat de dezvoltare a orașului. Am susținut, încă de la începutul demersurilor înființării Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov, faptul că regiunea București-Ilfov are nevoie de un transport în comun unitar, cu trasee foarte bine corelate și de un transport civilizat care să corespundă standardelor europene.”, este mesajul primarului orașului Măgurele, Narcis Constantin.

Liniile de transport public vor fi operate de Societatea de Transport București-STB SA, așa cum a fost organizată prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului București din 22 februarie 2018. Acționarii STB sunt Municipiul București, prin Consiliul General al Municipiului București și Județul Ilfov, prin Consiliul Județean Ilfov.

Din decembrie, așa cum planificase deja, STB SA va începe să opereze pe anumite rute de transport, mergând în paralel cu liniile de maxi – taxi, atât în vederea reglementării, cât și a suplimentării rutelor cu deficit.

Iată care sunt rutele de transport public către Măgurele, așa cum au fost cuprinse în Programul Integrat de Transport Public de Călători (R semnifică ruta, și nu numărul liniei de transport):

R426: Ghencea – Pruni;

R427: Ghencea – Dărăști;

R428: Depoul Alexandria – Măgurele – Alunișu – Jilava;

R464: Depoul Alexandria – Vârteju;

781: Gara Basarab – Măgurele – ELI NP;

R404: Ciorogârla – Măgurele – Alunișu – Jilava.

În plus, prima linie expres de autobuze – linia 781, care circulă pe ruta Institutul de Fizică Atomică Măgurele – Gara Basarab (București) – este funcțională încă din 17 septembrie. Prețul unei călătorii pe această linie expres este de numai 3,5 lei.

Serviciul de Transport Public de Călători din Regiunea București – Ilfov va asigura:

  • satisfacerea cu prioritate a nevoilor populației și ale operatorilor economici pe teritoriul regiunii București – Ilfov;
  • creșterea nivelului de calitate al serviciului și de confort al utilizatorilor;
  • accesul la serviciile de transport public local și protecția categoriilor sociale defavorizate;
  • informarea publicului călător;
  • executarea transportului public local de persoane prin curse regulate, în condiții de continuitate, regularitate, siguranță și confort;
  • corelarea capacității de transport cu cererea de transport existentă;
  • optimizarea funcționării transportului public local, prin asigurarea unui cadru concurențial, în conformitate cu prevederile legale.
  • stimularea cetățenilor pentru utilizarea transportului public, prin creșterea continuă a atractivității acestuia.

Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov este formată din Consiliul Județean Ilfov, Primăria Municipiului București și 38 de primării ale județului Ilfov, printre care și Primăria Orașului Măgurele. Asociația s-a constituit sub forma unei structuri de cooperare a autorităților publice locale din regiunea București – Ilfov, statutul său de utilitate publică fiind recunoscut prin efectul legii destinate exercitării și realizării în comun a competențelor autorităților administrației publice locale referitoare la furnizarea/prestarea serviciilor de transport public.