Cum au reușit autoritățile locale să reducă emisiile toxice și să scadă de peste 13 ori numărul anual de zile în care aerul devine irespirabil: de la 148, în 2006 la doar 11, anul trecut (conform datelor publicate pe portalul calitateaer.ro)

Poluarea este una dintre marile probleme ale orașelor. O analiză publicată de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) în mai 2015 arăta că aproape 90% din populația urbană a lumii respiră aer cu niveluri de poluanți mult mai mari decât pragurile recomandate. În plus, potrivit aceluiași raport, aproximativ 7 milioane de oameni mor anual din cauza efectelor poluării aerului. Dintre aceștia, 400.000 încetează din viață prematur din cauza concentrațiilor excesive ale poluanților atmosferici, cum ar fi particulele de praf, dioxidul de azot și ozonul. Cifrele sunt îngrijorătoare, mai ales în contextul în care peste 50% din populația lumii trăiește în orașe, iar până în 2050 procentul va ajunge la 70%.

Specialiștii au, însă, și vești bune. Potrivit acestora, orașele au capacitatea de a-și îmbunătăți considerabil calitatea aerului prin măsuri locale: diminuarea traficului prin îmbunătățirea transportului public, amenajarea de piste pentru biciclete, taxe de acces în centru, creșterea impozitelor pentru mașini și a taxei pentru parcările publice, modernizarea sistemului de încălzire centralizată, folosirea de automobile puțin poluatoare, îmbunătățirea eficienței energetice a clădirilor și creșterea suprafeței de spațiu verde. La toate acestea se adaugă folosirea de soluții inteligente.

Unele orașe europene au reușit rapid, prin implementarea unor astfel de măsuri, să crească calitatea aerului, îmbunătățind astfel și calitatea vieții locuitorilor lor. Printre acestea se numără acum și Măgurele. Toate investițiile făcute de autoritățile locale, începând din 2016 – 2017, când a fost demarată procedura de elaborare a “Planului de calitate a aerului pentru orașul Măgurele”, au avut efecte nu doar în privința modului în care arată orașul, ci mai ales în privința îmbunătățirii calității vieții celor care locuiesc, muncesc sau studiază aici, inclusiv din perspectiva combaterii poluării.

Așa s-a ajuns ca numărul de zile – în care potrivit măsurătorilor omologate, aerul din Măgurele era irespirabil, pentru că emisiile toxice (PM10 – indicatorul “pulberi în suspensie”) depășeau valoarea maximă admisă – să scadă de aproape 13,5 ori: de la 148 de zile (aproape 5 luni), în 2006 la doar 11 zile, în 2019 (conform datelor publicate pe portalul calitateaer.ro). Și asta, în condițiile în care maximul admis de convențiile internaționale este de 35 de zile pe an, în care pot exista depășiri ale limitelor de poluare (valori de peste 50 µg/m3 – 50 de micrograme de poluant pe metru cub de aer).

Administrația locală din Măgurele poate fi un exemplu de urmat pentru administrațiile locale din alte orașe ale României, care nu doar că nu au reușit să pună în aplicare măsurile recomandate de specialiști pentru a reduce poluarea, dar nu au făcut nici măcar planuri preventive pentru a îmbunătăți calitatea aerului, riscând declanșarea unei proceduri de infringement împotriva României din partea Comisiei Europene.

CELE MAI MARI VALORI ALE POLUĂRII ÎN MĂGURELE AU FOST ÎNREGISTRATE ÎN PERIOADA 2006 – 2013, PRINCIPALELE CAUZE FIIND:

Conform Planului de calitate a aerului pentru orașul Măgurele, aprobat de Agenția Națională pentru Protecția Mediului.
• Traficul rutier: de mic și mare tonaj, cel de persoane, traficul cauzat de lucrările de construcții, cel cauzat de lucrările de salubrizare a orașului, dar și lipsa infrastructurii rutiere pe anumite artere de circulație.

• Încălzirea locuințelor pe timp de iarnă, încălzirea spațiilor agenților economici.

• Activitățile agricole, stațiile de betoane, stațiile de mixturi asfaltice, influența instalațiilor mari de ardere (termocentrale – CET) din București, prin migrarea poluanților în funcție de condițiile climatice. La toate acestea se adaugă, evident, și cauze naturale, precum antrenarea particulelor de praf și polen de către vânt. 

În Măgurele au fost luate, în ultimii 4 ani, mare parte dintre măsurile prevăzute și în planul de calitate a aerului, măsuri menite să îmbunătățească, în primul rând, calitatea vieții locuitorilor orașului.

MĂSURI MENITE SĂ ÎMBUNĂTĂȚEASCĂ CALITATEA AERULUI ȘI A VIEȚII LOCUITORILOR ORAȘULUI

• Transportul public se desfășoară acum în condiții civilizate și sigure, noile linii de transport, operate de STB, înlocuind vechile microbuze maxi– taxi.

• Au fost construite 500 de noi locuri de parcare, 25 de străzi de pâmânt sau piatră au fost complet refăcute și asfaltate, a început reabilitarea DJ 401, dar și reabilitarea pasajului rutier de pe strada Atomiștilor peste Șoseaua de centură a Capitalei. Astfel, prin modernizarea drumurilor sunt reduse semnificativ emisiile de praf provenite în urma circulației auto pe drumurile de pământ.

• A început reabilitarea termică a celor 30 de blocuri din oraș, mare parte dintre aceste imobile fiind deja finalizate și urmând să fie dotate cu panouri solare care vor produce “energie verde” pentru spațiile comune. Iar lucrărilor de reabilitare a blocurilor li se adaugă cele de reabilitare a unităților de învățământ (grădinițe, școală, liceu) și a altor clădiri ce adăpostesc instituții publice (Primăria Orașului Măgurele, Poliția Locală, Căminul Cultural, Clubul Copiilor).
Prin toate aceste lucrări de reablitare, facturile pentru încălzirea imobilelor scad cu un procent de 20 – 40 % și sunt reduse semnificativ emisiile de gaze provenite de la centralele termice.

• Refacerea zonei centrale a orașului este unul dintre cele mai importante și îndrăznețe proiecte, care a început cu reabilitarea completă a rețelelor edilitare și continuă cu modernizarea străzilor, amenajarea de noi locuri de parcare, de piste pentru biciclete și de zone pietonale.

• Pista pentru biciclete se interconectează cu proiectul de mordernizare a Drumului Județean 401, prin care, din această primăvară, se va amenaja un traseu de aproximativ 28 km de piste de biciclete, pe traseul Domnești – Vidra. Totodată, se va face legătura cu zona centrală, dar și cu parcul Dumitrana, unde printr-o finanțare europeană de 14.119.444,55 lei, se va amenaja un parc destinat activităților recreative în suprafață totală de 60.923 mp, din care, doar 10% va însemna zonă construită, restul fiind zonă verde.

• Traficul greu de peste 3,5 tone (cu excepția STB), a fost interzis în centrul orașului și au fost realizate variante ocolitoare, inclusiv pentru acces direct către Șoseaua de Centură a Capitalei, (strada Codrului).

• 145 de copaci au fost plantați doar pe str. Atomiștilor, iar celor 6 parcuri deja reabilitate (Vârteju, Nefliu, Aluniș, Albăstrelelor nr. 7 și 8 și Pruni) li se va alătura noul parc Dumitrana, cu o suprafață de 6 hectare.

• Anul trecut a început și extinderea rețelei de distribuție de gaze naturale pentru străzile Frumoasei, Paralelei, Lotusului și Romaniței, investiție ce reduce polurea provenită din încălzirea locuințelor cu combustibil solid.

• În plus, autoritățile locale încurajează și susțin achiziția de autoturisme “verzi”, o primă stație publică de încărcare a mașinilor electrice fiind deja funcțională, în parcarea Primăriei Măgurele.