Pasajul rutier reabilitat de pe strada Atomiștilor, una dintre principalele căi de acces în orașul Măgurele, le va oferi siguranță nu doar șoferilor care îl tranzitează zilnic, ci și pietonilor. Asigurările în acest sens vin din partea specialiștilor care au reluat lucrările pentru finalizarea lucrărilor și, mai ales, din partea proiectanților care au realizat proiectul necesar reabilitării acestuia.

Potrivit experților, este important ca toți cei interesați să înțeleagă că siguranța oamenilor a fost rațiunea care a stat la baza reabilitării acestui pasaj, extrem de important în primul rând pentru locuitorii din Măgurele și care ajunsese într-o stare avansată de degradare, fiind privat de investiții serioase în cei aproape 47 de ani scurși de la construirea lui.

Astfel, pentru siguranța participanților la trafic, impusă inclusiv prin normele legale în vigoare (normativul AND593/2012), pe pasaj, între partea carosabilă și trotuare, se montează parapete cu nivel de protecție foarte ridicată – “Hb4”. Acest tip de parapete este impus și de faptul că pasajul reprezintă o supratraversare a căii ferate, și nu un pasaj pietonal de promenadă.

Parapetele se montează la limita bordurii, nu doar pentru pentru protejarea șoferilor, ci mai ales pentru protecția pietonilor de eventuale accidente pe rampe.

Pe de altă parte, reamintim că pasajul – așa cum a fost construit de militari cu aproape 5 decenii în urmă, nu era prevăzut cu trotuare pentru pietoni. Acum au fost realizate trotuare pe ambele sensuri. Din cauza construcției inițiale, acestea nu au putut fi executate cu o lățime de 2 metri fiecare cu tot custructurile obligatorii de protecție.

Cu toate acestea, trotuarele realizate acum, cu o lățime de 1.50 metri fiecare, permit deplasarea în condiții de maximă siguranță a pietonilor. Tot din motive de siguranță, aceștia vor fi obligați să respecte la rândul lor, regulile de circulație și sensurile de deplasare.

În plus, rampele de acces pe pasaj vor fi lărgite atât de mult cât permit limitele proprietăților private din proximitatea acestuia. Prin urmare, constructorul va completa acostamentele (partea dintre carosabil și trotuar – n.a.), iar pe acostamente se vor monta panouri de gard din plasă bordurată cu înălțimea de 1,20 metri.

Aceste panouri sunt imperios necesare pentru a preveni riscul căderii de pe rampe a pietonilor, a bicicliștilor sau a unor obiecte ori bagaje pe care aceștia le au asupra lor, fiind evitate astfel accidente grave care se pot solda cu răniți sau chiar cu pierderi de vieți. De asemenea, la capetele pasajului se vor da în funcțiune 3 scări de acces de 1 metru lățime, o soluție care oferă un plus de siguranță.

Reamintim că SIGURANȚA cetățenilor a fost și este principala preocupare a autorităților locale din Măgurele care au reușit să atragă finanțarea necesară reabilitării și consolidării pasajului rutier de pe strada Atomiștilor – încadrat în clasa obiectivelor de importanță deosebită. Valoarea totală a proiectului se ridică la 5.372.535,04 lei (1.155.384 euro), cea mai mare parte a fondurilor fiind obținute prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Din suma totală, doar 176.078,17 lei (37.866 de euro) reprezintă cofinanțare de la bugetul local.

Lucrările de reabilitare și consolidare au fost impuse de faptul că pasajul – care asigură atât traversarea aeriană a Centurii, cât și a două linii de cale ferată – se afla într-o stare avansată de degradare, determinată, pe de o parte, de execuția deficitară a lucrărilor inițiale și, pe de altă parte, de faptul că, chiar și atunci când au fost alocate sume pentru întreținere și reparații curente, acestea nu au fost executate la timp.

Pentru a înțelege cât de degradat era acest obiectiv strategic și cât de importantă era consolidarea lui, locuitorii orașului Măgurele trebuie să știe că specialiștii consultați de autoritățile locale au întocmit o lungă listă cu zeci de probleme serioase pe care le-au descoperit atunci când au evaluat complexitatea lucrărilor ce urmează să fie derulate.

Iată doar câteva exemple:
– Rampele pasajului nu erau prevăzute cu trotuare.
– Nu existau panouri de protecție la liniile de cale ferată și la șoseaua de centură, care nu era prevăzută nici măcar cu parapet de siguranță spre liniile de cale ferată.
– pereu existen aflat in stare avansata de degradare
– Armăturile erau vizibile și ruginite.
– Între grinzile principale, placa din beton avea infiltrații.
– Pasajul nu beneficia de dispozitive antiseismice.
– Zidurile și bordurile erau degradate și erodate.
– Gurile de scurgere erau blocate, iar sistemul rutier era denivelat.
– Platforma drumului avea o lățime necorespunzătoare la capetele pasajului.
– Parapetele direcționale de siguranță erau ruginite și deformate de acroșaje.
– Scara de acces era degradată, nu avea mâna curentă și, mai mult, era astupată de vegetație și de gunoaie.
– Utilitățile erau amplasate și susținute necorespunzător.

 
Lucrări efectuate