Reabilitarea și consolidarea pasajului rutier de pe strada Atomiștilor, peste Șoseaua de Centură, principala cale de acces în orașul Măgurele, vor fi finalizate până la sfârșitul acestui an.

Cu toții știm că lucrările au pus la grea încercare nervii șoferilor care l-au tranzitat de la debutul acestora și până acum, însă puțini dintre noi știm cât de complexe sunt aceste lucrări și cât de dificilă a fost și continuă să fie realizarea lor, cu atât mai mult cu cât traficul nu a fost nicio secundă complet oprit. Mai mult, eliberarea de către CFR SA a unui aviz necesar constructorului a durat mai bine de 6 luni.

 Siguranța celor care tranzitau pasajul, în pericol în fiecare zi

Pasajul –  care reprezintă un obiectiv de o importanță deosebită, asigurând atât traversarea aeriană a Centurii Capitalei, cât și a două linii de cale ferată – se afla într-o stare avansată de degradare în special în privința structurii de rezistență și punea zilnic în pericol siguranța celor care îl tranzitează, fie ei șoferi sau pietoni.

Starea în care se afla pasajul a fost determinată pe de o parte de lipsa investițiilor serioase în consolidarea și întreținerea acestuia timp de aproape 5 decenii (de la momentul la care acesta ar fi fost construit și până acum) la care se adaugă execuția deficitară a lucrărilor inițiale și, pe de altă parte, de faptul că, chiar și atunci când au fost alocate sume pentru întreținere și reparații curente, acestea nu au executate la timp.

Pentru că procesele de degradare se accelerau, intervențiile rapide pentru consolidarea pasajului reprezentau o urgență deosebită. Iată principalul motiv pentru care autoritățile locale au urgentat obținerea finanțării necesare reabilitării și consolidării pasajului. Valoarea totală a proiectului se ridică la 5.372.535,04 lei (1.155.384 euro), mare parte a fondurilor fiind obținute prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Din suma totală, 176.078,17 lei (37.866 de euro) reprezintă cofinanțare de la bugetul local.

Pentru a înțelege cât de complexe au fost lucrările executate, iată doar câteva exemple pentru ceea ce a fost realizat până acum:

  • Pasajul – așa cum a fost construit cu aproape 5 decenii în urmă, nu era prevăzut cu trotuare pentru pietoni. Acum au fost realizate trotuare pe ambele sensuri, care permit deplasarea în condiții de maximă siguranță a pietonilor.
  • Pe acostamente au fost montate panouri de gard din plasă bordurată, cu înălțimea de 1,20 metri. Aceste panouri sunt imperios necesare pentru a preveni riscul căderii de pe rampe a pietonilor, a bicicliștilor sau a unor obiecte ori bagaje pe care aceștia le au asupra lor, fiind evitate astfel accidente grave care se pot solda cu răniți sau chiar cu pierderi de vieți.
  • La limita bordurii au fost montate parapete, nu doar pentru pentru protejarea șoferilor, ci mai ales pentru protecția pietonilor de eventuale accidente pe rampe.
  • Au fost montate, de asemenea, balustrade noi.
  • Au fost finalizate rosturile de dilatație pe sensul de mers către București, acum urmează să fie finalizate și cele de pe sensul de mers spre Măgurele.
  • Se lucrează la introducerea cablurilor pentru iluminatul stradal și la fundațiile pentru stâlpii de iluminat.
  • Pentru culeea (infrastructură care se execută la capătul unui pod pentru a prelua sarcinile transmise de suprastructura acestuia și a susține calea de acces pe podr.) nr.1, lucrările de reabilitare și consolidare executate au fost următoarele:
  • a fost demolat pereul (zid fără ciment la marginea unei șosele, unui cheu ori a unui șanț ca să nu se surper.). existent, aflat în stare avansată de degradare;
  • terasamentul rampei a fost racordat la pasaj prin construcția unui nou pereu cu o suprafață de 520 mp;
  • a fost realizată o scară tehnică pentru lucrări de supraveghere și pentru mentenanța aparatelor de reazem.
  • Pentru culeea nr. 2 sunt executate lucrări similare, pereul în acest caz având o suprafață de aprox. 470 de mp.
  • Pentru pila (piciorul de pod – r.) nr.1 au fost executate lucrări de consolidare prin cămășuire și a fost îndepărat stratul de beton degradat. Cămășuirea a fost realizată prin ancore cu rășină epoxidică și plasmă sudată;
  • au fost realizate dispozitive antiseismice, care împiedică deplasarea suprastructurii la cutremure;
  • betonarea a fost realizată cu beton de clasă superioară, fiind utilizați 20 de metri cubi de beton, stratul având o grosime de 15 cm.
  • În prezent se derulează lucrările de consolidare a pilei (piciorului de pod) nr.2. Deoarece acesta se află în imediata apropiere a cării ferate, lucrările au necesitat avizul special al CFR.
  • Tot pentru consolidare a fost realizat un zid de sprijin având lungimea de 161 m și înălțimea de 1,75m. La baza zidului au fost realizate barbacane pentru scurgerea apelor de infiltrații și a fost adăugată umplutură de balast peste care a fost turnat un strat de beton.
  • Pentru cornișă, lucrările de reabilitare la structura existentă se fac prin fixarea unor ancore cu rășină epoxidică și plasă sudată. Acestea au fost ulterior cofrate și betonate pentru consolidare.